Wednesday, June 3, 2009

Aku dan sungai



Di sungai inilah Bada, Zah, Miah, Haya, Ida dan Pizah bertelanjang bulat di depan mata ku... oowwhh... disungai ini juga mereka berkejar-kejaran ketika cuba menangkap ku.. oowwhh... disinilah aku, Baha, Meor, Ali dan Zul melondehkan seluar (bolen, bahasa perak) lalu bergayut pada akar kayu di dahan pokok dan terjun ke dalam sungai.. sambil anak-anak gadis tadi menjerit-jerit.. Tidak diketahui oleh kami akan apakah yang menyebabkan mereka menjerit.. sebab kami bergayutkah... atau melihat 'sesuatu yang bergayut' pada kami...? heheheh.. Inilah peristiwa yang berlaku kira-kira 30 tahun yang lalu.. semuanya menjadi kenangan abadi yang cukup manis dalam hidupku..

Aku dibesarkan di kampung, mendalami aturan hidup sebagai anak kampung. Rutin harian kami tak terlekang dengan mandi sungai. Sungai adalah segalanya.. sungai lah taman permainan kami.. Lagipun ketika itu sungai di kampung masih lagi bersih, jernih dan dalam airnya. Kegirangan kami pasti bertambah bila musim hujan kerana air sungai akan naik dan kami akan membuat rakit. Rakit kami hanya dibuat dari batang pisang.. habislah pokok-pokok pisang dikampung kami tebang.

Dulu, bermain disungai tidak terdorong langsung untuk kami melakukan perkara onar walaupun bersama budak-budak perempuan. Tujuan kami hanya mandi dan main!.. Hairan aku, kalau main aci kejar di sungai akulah yang menjadi buruan budak-budak perempuan.. dan kalau apa-apa pun yang berlaku antara kami, akulah yang menjadi rujukan kepada mereka.. dan aku.. aku bolehlah di ibarat anak buaya kecil yang hanya memakan daun ketika itu... hehehe! masa tu belum paham nak ehem-ehem lagi.. nasib baik la...

Bosan dengan bermain, kami (budak laki) akan menembak ikan.. guna besi panjang yang tajam diikat dengan getak lastik. Natijahnya antara kami hanya dibezakan oleh raut wajah sahaja, bentuk badan semua seakan sama.. kulit berkilat, perut buncit (cacing), punggung tonggek dan kepala botak..

Kini sungai yang menjadi tapak pesta suatu ketika dulu kian sunyi.. tiada lagi jeritan anak-anak kampung, sungai pun semakin sempit dan semak... namun alirannya tetap membawa memori nostalgia yang segar.. mmmmmm.. aku terbayang lagi budak-budak perempuan yang telanjang tu.. hahahahaha... fuhhhh!

No comments:

Post a Comment