Wednesday, June 17, 2009

Kentut

Pot, prroottt, prieett, prop..prrooppp, puuutt, pssst, peeiiittt, prrr..pprrrr..prrraabbb! itulah antara bunyi-bunyi kentut yang dapat aku terjemahan dalam bentuk tulisan, selainnya anda semua sedia maklum kerana anda sendiri menikmatinya.

Kentut... kenikmatan yang tak dapat digambarkan, kentut amatlah perlu kerana ia merupakan sebagai proses pembuangan angin atau toksin yang tidak diperlukan didalam badan. Tanpa kentut, ia boleh memudaratkan seseorang itu hingga menyebabkan datangnya penyakit seperti sakit kepala dan perut. Namun terfikirkah anda akan asal-usul perkataan 'kentut' ini.. bagaimanakah angin yang enak keluar dari dubur kita sewenang-wenangnya dinamakan kentut.. apa itu kentut..? Sejarah telah menceritakan perihal tentang 'kentut' ini diberi nama... hayatilah ceritanya..

Maka, tesebutlah kesah dizaman dulu kala pada waktu antah berantah, tidak pula disebutkan hari dan tarikhnya dan dimana.. Adapun masyarakat ketika itu hanya bergantung pada kerja-kerja tani dan tukang disiangnya, mengaji dimalam pula... tiada siapa yang tahu akan membaca kecuali mendengar kata guru-guru yang mengajar sahaja.. maka sekian harinya dilalui selain bekerja mereka akan ke pasar kecil membeli keperluan sambil menjual barang-barang sendiri, lalu ketika itu sipeniaga dan pembeli beriuh rendahlah dipasar itu.. sambil itu juga mereka akan menghabiskan masa dikedai-kedai kopi seraya berbual sesama mereka.

Diceritakan pada kesah, berlakulah perbulan disebuah kedai kopi dimana orang lelaki yang kebanyakannya sedang leka berbual sesama datanglah seorang lelaki yang tidak diketahui akan oleh mereka itu siapa gerangannya, pakaiannya cantik, wajahnya elok, perwatakannya baik.. ditegurlah akan salah seorang antara mereka akan siapa gerangan itu lalu dijawab lelaki itu dia seorang pendita yakni guru yang boleh mengajar menulis dan membaca... gembiralah mereke didalam kedai itu akan hadirnya seorang pendita yang boleh mengajar ilmu bacaan di kampung mereka itu.. sedang masing-masing sebok bersalaman mengalukan kedatangan tiba-tiba seorang dari mereka mengeluarkan angin dari duburnya tanpa sengaja oleh empunya badan..

Sungguh aroma baunya tidak disenangi oleh sekelian yang berada dikedai itu... Bersuaralah pendita itu bertanya.." Siapakah yang KENTUT itu?... tercenganglah akan mereka bila disebut kentut tadi sedang mereka itu tidak pernah dengar perkataan kentut itu... lalu bertanya seorang pemuda kepada pendita itu .." tuan pendita ada menyebut kata kentut tadi... apa itu kentut? sesungguhnya sekelian kami di sini tidak pernah mendengar... maka jawab lah pendita itu " Ya, hamba ada menyebut kentut.. Kalian masih tidak mengetahui perkataan itu? baiklah hamba terangkan.. kentut itu disebut dari huruf Kaff Nun Ta Wau Ta.. ejaan itu diambil dari ayat sebenarnya iaitu.. kaff untuk Kuasa, Nun untuk Nan, Ta untuk Tendang, wau untuk Wap dan ta untuk Taik, maka sebutannya Kuasa Nan Tendang Wap Taik..... setelah diambil setiap huruf pangkalnya lalu jadilah kentut... dan angin yang keluar dari dubur itu ialah kentut!..."

"Oooooooo, begitu rupanya... maka tahulah kami ini sekarang bahawa angin yang keluar dari dubur kami itu kentut namanya, hahahah..." celah seorang dari mereka... sejak itu hebohlah perkataan kentut itu serata tempat hingga seantero dunia...

Dan hingga ke hari ini kita masih lagi mengungkap perkataan kentut itu yang azalinya dimaktubkan didalam kamus dewan...

No comments:

Post a Comment