Monday, May 18, 2009

Menjala ikan

Ini en. Nubhan (bukan nama sebenar). En Nubhan sedang menjala ikan di sungai. Sejak kecil lagi en Nubhan suka menjala dan memancing ikan.

Menjala adalah salah satu cara menangkap ikan selain dari memancing, memukat, mentaut, membubu dan lain-lain lagi. Menjala ikan telah di lakukan sejak berkurun dahulu.... untuk menjala kita perlu menggunakan jala. Apa itu jala? Jala adalah benang yang di kait rapi hingga berbentuk bulatan dan bila ia dilipat dua, menjadi seakan-akan segitiga. Jarak setiap kaitan benang adalah mengikut saiz. Kecil dan besar. Pada hujung bawah kaitan ini akan diikat dengan gelungan timah kecil diseluruh bulatan jala itu. Gelungan timah ini bertujuan memberatkan jala dan mudah untuk tenggelam bila di tebarkan. Saiz jala juga berbeza-beza dan ia boleh menjangkau 12 kaki panjang.


Menjala bukanlah mudah seperti yang disangka. Perlu ada teknik khas untuk menebarkan jala dengan berkesan. Kekuatan tangan dan kaki amatlah penting. Kaki adalah penting terutamanya jika tebaran jala dibuat ketika seseorang itu juga berada didalam air atau berada diatas perahu. Tangan pula akan memainkan peranan sama ada tebaran itu menjali sempurna atau sebaliknya. Pinggang juga kena kuat... Huh! pendek kata semua anggota badan kena kuat..


Jala mesti disusun elok dilengan dan siku, kemudian pusingkan badan sedikit kebelakang, macam main golf la.. ingat! bukan nak pukul golf saja ada teknik yang betul!.. Ketika jala ditebarkan ia akan kembali berbentuk bulatan. Dikedudukan inilah kaki mesti kuat, kalau tak dengan kita sekali akan jatuh dalam air. Selepas ditebar perlu biarkan jala mendap ke dasar dahulu kemudian baru ditarik perlahan-lah.. lepas tu tengok lah hasilnya.. dapat ikan ke, sampah ke, kayu ke, mayat ke...

Namun tidak saya ketahui asal-usul jala.. siapa dan dimana ia diciptakan, siapa pula yang mula menebarkannya, kaum apakah yang mula menggunakan jala dan pelbagai soalan lagi.. yang pastinya orang yang mula mencipta jala itu bukanlah Jala lluddin Hassan.

Peliknya.. apa juga aktivit-aktivikti yang menjadi hobi orang lelaki pasti ia akan disalah tafsir oleh orang lain (perempuan la). Menjala ke, memancing ke, menjerat burung ke.. Kenapa yek? Pelik tapi itulah yang nyata. Bagi merungkai kekusutan ini saya telah meminta pandangan dari en Nubhan.

"kalau nak pikir semua prasangka orang (perempuan) kerja apa pun tak boleh nak buat". Setuju benar saya dengan kata-kata en Nubhan tu.

Tambah en Nubhan lagi dengan tegas : "saya buat apa yang saya suka, hasilnya untuk anak-anak dan isteri-isteri saya makan." Hah!.. macam tu ke.. hmmmm.. tak boleh nak kata apa la..

2 comments:

  1. bukan salah tafsir tapi risau..takut di culik dek antu ayor :)

    ReplyDelete
  2. bang, ada tak gambar ikan banyak2 lekat kat jala, kalau ada, boleh post satu tak?

    azuairi
    norazuairi.sidik@gmail.com

    ReplyDelete