Friday, May 29, 2009

oohh...Malaysiaku




Kes ragut lagi!!... terbaru dilaporkan berlaku di Kuala Trengganu, Trengganu. Mangsa ialah Mazlina Nawang, 45. Seorang ibu yang dalam perjalanan pulang kerumahnya di Batu Rakit. Tersentap aku membacanya hingga menyuntik fikiranku menulis... seolah-olah sudah menjadi wadah utama sebagai sajian berita untuk masyarakat Malaysia.. Ragut, rompak besentaja, samun bunuh merupakan menu yang tak terpisah dengan paparan harian media cetak kita...

Apa sudah jadi sebenarnya, kes-kes sebegitu seolah-olah kian menjadi budaya baru yang membentuk pekerjaan kepada orang Malaysia.. Semakin kuat pembenterasan dilakukan semakin menjadi-jadi pula. Apakah orang Malaysia kini sudah dirasuk oleh perubahan cara hidup yang tidak menentu haluannya hingga merosakkan budaya waras kita. Sedang kita lantang menggoncangkan fakta bahawa Malaysia adalah Negara yang aman, masyarakat berbilang bangsa hidup bekerjasama dan lain-lain, hakikat yang berlaku adalah sebaliknya. Satu demi satu masalah runcing timbul dimuka arus zaman moden ini.

Malaysia pada asasnya dibentuk sebagai Negara Pertanian. Kemudian di ubah sebagai Negara Industri.. Justeru itu segala cara pemikiran, pembelajaran, pekerjaan, status masyarakat, tanah diacukan berkonsep pembangunan industri. Bagi membentuk acuan ini struktur pentadbiran negara juga berubah lantas banyaklah kilang-kilang membangun, bandar-bandar baru berlandskapkan industri dibina, penswastaan, insfrastruktur berpintu-gerbangkan tol-tol tumbuh merata-rata.

Kerana tertalu asyik dan yakin dengan aliran pembangunan ini maka corak kehidupan pun berubah pantas dan nafsu politik pun menjadi sumbang dan songsang. Budaya bangsa nenek moyang kian terhakis! Pembangunan Negara yang diagong-agongkan rupanya menjadi petunjuk jalan kepada gejala sosial yang tidak terkawal lagi....

Seketika terdengar suara-suara kecil melaung-laungkan hukum serta haq yang batil dan hakiki, Al-Quran dan Sunnah, lantas mereka ini dilayan seperki katak... dihina, disepak, dipijak dan dihumban kedalam kolam yang sempit. Mengaumlah katak-katak ini dibawah rumah, surau di kampung, bawah pokok dan tepi jalan untuk meneruskan pejuangan.

Bagi puak moden ini.., pembangunan tidak boleh dibawa selari dengan soal hukum, haq, Al-Quran dan Sunnah. Lalu pada suatu hari.. Ketua kepada pembangunan ini bingkas mengeluarkan fatwa angkuh di media perdana dengan mengatakan : "jika kita melaksanakan hukum itu (Al-Quran dan Sunnah), nescaya negara tidak boleh maju, kerana... apanama.. bila orang mencuri dipotong tangan dan ramai yang kena potong tangan, macamana nak buat kerja, cari rezeki.. dan kalau dah tak boleh kerja macamana negara nak maju.." (lebih kurang begini ayatnya). Ungkapan yang dibuat lebih kurang 10 tahun lalu, masih berdesing ditelingaku.

Tidak lama selepas itu aku semakin terdorong dengan berita dan cerita luarjangka dimana masalah sosial terus menular.. jenayah meragut mula menjadi-jadi. Mat rempit, samun, rompak menjadi agenda utama dalam kehidupan sekarang. Pada 'dasarnya' bukan mereka yang terlibat itu sahaja patut dipersalahkan atau yang patut dijinakkan.. tapi situa itu juga..... Jadi tak hairanlah kenapa masalah ragut, rompak ini gagal ditangani, mungkin kerana semua orang masih ada tangan.. atau banyak sangat tangan.. kot la!

No comments:

Post a Comment