Tuesday, May 26, 2009

Dermalah Darah

Anggaplah diri atau tubuh kita sebagai sebuah kereta baru. (tak kesahlah nak jadi kereta apa, BMW ke, Merce ke, Myvi ke, Saga ke). Lengkap dengan penciptaan yang termoden dan gaya terkini. Sesebuah kereta yang baru memerlukan minyak enjin untuk menjana enjin menjadi lancar dan terjaga. Isikan dengan minyak enjin yang terbaik iaitu fully sentitik. Lalu kita teruskan perjalanan kita tak kira kemana.. biarkan minyak enjin ini terus berfungsi seberapa lama yang boleh tanpa menukarkannya. Berapa lamakah kereta boleh bertahan?, 1 tahun, 2 tahun, 5 tahun....? nescaya lambat-laun ia akan mengakibatkan kereta menjadi rosak.. walaupun pada awalnya diisi dengan minyak yang terbaik..

Begitulah dengan diri kita.. Lahirnya kita di dunia, semulajadinya tubuh kita diisi dengan darah yang elok dan bersih. Darah ini lah yang menjana diri kita sehingga dewasa dan tua. Darah amatlah penting dalam tubuh. Tanpa darah kita tak mungkin boleh hidup! Namun darah juga perlu di perbaharui supaya tubuh menerima darah yang bersih.. tapi bagaimana?

Mendermalah darah! dermalah darah kita!. apabila menderma darah, secara tidak langsungnya tubuh kita akan mencipta darah baru melalui pemakanan harian kita, lantas membentuk tubuh menjadi lebih sihat dan kembali segar bugar. Pendermaan yang kerap iaitu pada setiap 3 bulan membolehkan pemprosesan darah baru lebih berkesan lalu membentuk immunisasi yang kuat untuk tubuh kita. Bayangkanlah jika kita tidak pernah menderma darah sehingga tua... ibarat kereta tadi, tubuh akan menjadi mudah terkena dengan pelbagai jangkitan kuman berpenyakit.

Hakikatnya kepentingan dan kebaikan menderma darah kepada si penderma tidak diwar-warkan dinegara kita ini, sebaliknya kempen-kempen menderma darah lebih tertumpu kepada orang yang memerlukan (si penerima). Mungkin ini myenyebabkan kesedaran masyarakat untuk menderma masih kurang.. diharapkan dengan fakta saya ini dapat menolehkan padangan Kementerian Kesihatan untuk berkempen dengan lebih positif....'Mendermalah darah, bukan sekadar membantu tetapi memberi lebih kebaikan untuk DIRI ANDA..!'

Terima kasih atas kerjasama dan sokongan dari petugas-petugas Jabatan Derma Darah Hospital Permaisuri Bainun, Ipoh.

No comments:

Post a Comment