Saturday, May 16, 2009

Perihal LELAKI


Allah s.w.t menjadikan manusia dengan sebaik-baik kejadian. Manusia diciptakan dengan dua jenis, lelaki dan perempuan. Adilnya lelaki diciptakan lebih tinggi darjatnya daripada perempuan.. jangan marah eaa.. perihal kehidupan lelaki boleh dibincangkan dalam kategori berikut:

1- Bayangan hidup
2- Pandangan hidup
3- Pegangan hidup
4- Perjuangan hidup

Bayangan hidup
Ia dikategorikan bagi lelaki yang berumur lingkungan 17 tahun kebawah. Di tahap umur ini anak-anak lelaki lebih cenderung kepada imaginasi dan bayangan.. teringin apa, nak jadi apa, nak buat apa dan sebagainya..
Maksud lainnya : terbayang "pelik-pelik" sikit jer dah hidup (stimmm.....)

Pandangan hidup
Dikategorikan bagi lelaki yang berumur 18 - 30 tahun, khususnya yang bujang. Lelaki di tahap ini lebih matang dan mempunyai pandangan yang kukuh. Mereka mula ada impian yang pasti dan kecenderungan menempuh kehidupan yang sebenar..
Maksud lainnya: asal pandang yang "pelik-pelik" sikit jer dah hidup (stimmmm....)

Pegangan hidup
Khusus untuk lelaki berumur 30 - 45 tahun (atau 50 tahun). Sudah cukup matang tentang kehidupan dan mempunyai arus hidup serta kerjaya yang lebih sempurna.. Masa banyak diluangkan bersama keluarga dan masyarakat.
Maksud lainnya: dah kena "pegang-pegang" baru nak hidup (stimmm......)

Perjuangan hidup
Bagi lelaki yang sudah berumur, 50 tahun keatas. Di tahap ini lelaki akan memperjuangkan segala kemungkinan bagi meneruskan kehidupan, hal berkaitan keluarga, anak-anak, kerjaya, penyakit yang dialami dan sebagainya..
Maksud lainnya: dah jenuh berjuang, berhempas-pulas baru la boleh hidup (stimmm....)

Begitulah serba sedikit tentang lelaki, walaupun lelaki dikatakan mendominasi dalam pelbagai aspek kehidupan namun lelaki adalah manusia... punya perasaan dan perasan!

No comments:

Post a Comment