Wednesday, May 20, 2009

Tanjung Rambutan

Untuk produksi sulung ini 'krew Dagang PakMalau' menyusur jejak ke bumi bertuah yang ironinya amat diketahui umum, .. Pekan Tanjung Rambutan. Nama yang tidak tersanggah dari peta pengetahuan am rakyat Malaysia. Malah ia lebih dikenali berbanding pekan atau bandar-bandar lain di dalam Malaysia ini. Tanjung Rambutan terletak lebih kurang 15 km dari Bandaraya Ipoh, dihubungi melalui jalan darat mengahala ke arah Jalan Tambun dan melepasi Sunway Lost World.




Tatkala tiba ke pekan ini, kami melintasi Sungai Kinta yang seolah-olah mengalu-alukan kehadiran kami, cukup memberi pengertian akan asal usul namanya. Aliran dan deruan air sungai yang datang dari Ulu Kinta menghala ke Bandar Ipoh merentasi kawasan ini seraya membentuk 'tanjung'.... firasatku dengan yakin.

Namun, Tanjung Rambutan lebih diketahui umum lantaran terdapatnya Hospital Bahagia sejak dari dulu lagi. Disinilah tempat untuk orang yang kurang waras dijaga, lantas ia memberi 'trade-mark' kepada pekan bertuah ini. Malah Tanjung Rambutan juga disebut di dalam sebuah filem arahan P.Ramlee.. Masyarakat lebih suka mengaitkan Tanjung Rambutan sebagai tempat 'orang gila'. Kami menjejaki kebenarannya.



Ternyata takrifan atau tanggapan masyarakat luar terhadap pekan ini adalah salah, explorasi kami menghujahkan segalanya. Di tepian sungai Kinta ini terdapatnya pasar basah yang menjadi nadi utama kehidupan penduduk disini. Perniagaan yang rancak dijalankan tidak menunjukkan mereka ini gila.. semuanya waras dan sempurna. Masyarakatnya berbilang bangsa.. melayu, cina, india dan juga orang asli. Semuanya berniaga dikawasan Pasar itu. Suasananya seperti biasa, riuh rendah berserta deruman pelbagai kenderaan yang melalui kawasan tersebut.



Kami menyusur lagi sedikit ke hadapan mamasuki kawasan pekan, jelas kelihatan bangunan pra-kemerdekaan masih kukuh dan tersergam indah, malah kesemuanya berfungsi teguh sebagai kedai-kedai perniagaan. Tidak seperti sesetengah bangungan pra-kemerdekaan yang terdapat di bandar Ipoh., nampak lesu dan buntu. Kebetulan pula, ketika kunjungan kami adalah hari ahad, jadi ada pasar pagi rupanya disitu. Walaupun tak terlalu ramai, tapi memadai untuk pekan kecil ini.



Sejurus puas menerokai pekan ini kami menuju arah dimana letaknya Hospital Bahagia yang dibualkan orang.. melalui kawasan stesyen keretapi, kami merasa kagum kerasa ia masih bekeadaan asal. Seolah-olah tiada pengubahsuaian pernah dilakukan.. Akhirnya kami sampai di Pintu Gerbang Hospital Bahagia Tanjung Rambutan.. yang menjadi trade-mark pekan ini.. dari luar ia seperti hospital biasa, tiada bezanya. Tapi mungkin bagi mereka yang pernah berada didalamnya, lebih arif mentafsirkan.



Kami disapa oleh seorang pakcik, dia memberi tahu disni juga terdapat tempat pemeliharaan kuda iaitu di Stud Farm. "boleh tengok kuda dari luar..naik tak boleh la.." katanya. Terus kami bergegas ke situ.. memang ada kuda dan memang nampak kuda.!! Rupa-rupanya Tanjung Rambutan bukanlah sekadar ada Hospital Bahagia.. ada kolam memancing air masin, Stud Farm dan Pusat ternakan, dan perkampungan orang asli. Kemudahan asas seperti sekolah dan padang pelbagai guna juga adalah baik dan sempurna.




Pengembaraan kami seterusnya tertumpu ke pekampungan orang asli yang terletak tidak jauh dari pekan ini.. namun hajat kami ke situ tidak kesampaian kerana jurupandu kami mengalami masalah kesihatan. (Panas, pening la, suntuk masa la.. ada-ada saje... ). Kami pulang dengan dengan fakta dan harapan agar masyarakat luar tidak lagi menganggap Tanjung Rambutan adalah tempat orang gila sebaliknya... Pekan kecil yang damai.. terima kasih


Krew-krew produksi:
Jurubicara : semestinya AKU
JuruPhoto : adalah AKU
JuruEdit : pun AKU
Jurupandu : hehehe... AKU

No comments:

Post a Comment