Friday, May 15, 2009

Disebalik nama.. maksud dan pengertian

Salam, mungkin ada dikalangan pembaca tertanya-tanya bagaimana nama heromelayu ini terungkap dan bisa terucap?, mungkin ada yang teripinga-pinga dengan nama ini yang seolah-olah menjadi nama keramat untuk ku... Baiklah titis pertama ini aku akan menceritakan pengertian disebalik nama ini...

Hero.... diambil pakai dari perkataan inggeris hero atau heroes... asalnya perkataan ini telah diculik dari bahasa Greek kuno iaitu Herroz!.. huh! betul ke ni? Pada ketika itu puak-puak greek kuno sering bertarung antara satu sama lain untuk membuktikan kekuatan mereka.. mana-mana puak yang mendapat kemenangan mereka akan bersorak dan menjerit... hroz! huroz! herrozz! herroz! sambil melompat-lompat, terkinja-kinja (cakap orang perak). Jadi herroz ini melambangkan kemenangan dan kekuatan seseorang itu... hahaha, korang pecaya ye..

moralnya: jangan la bangga sangat jadi hero kalau terkinja-kinja macam beruk..!

Melayu... merurut cerita nenek dan datuk aku.. pada zaman dahulu ditanah jawa (blah mana aku tak tau), ada seorang kiyyai (guru agama) berdiri ditepi pantai dan melihat serta mengetahui akan adanya tanah atau pulau disebalik lautan itu.. selat melaka la kot. Lalu dengan kepandaiannya, kiyyai itu mengampil upih kelapa untuk dijadikan perahu, terus cuba menyeberangi laut itu.. siapa kiyyai ini aku tak tahu.. aku rasa Parameswara! setelah beberapa lama di laut akhirnya kiyyai ini berlabuh disatu tempat yang tidak diketahui oleh nenek dan datuk aku.. tapi katanya kat malaysia ni lah. Setelah itu dia pun berjalan-jalan dan melihat ada perkampungan orang, dia cuba mendekati kumpulan orang itu.. peliknya kesemua orang itu melarikan diri.. Kiyyai ini berjalan lagi.. jumpa lagi penempatan orang.. sama seperti tadi bila orang ini melihat kiyyai ini cuba mendekati mereka, mereka pun lari.. begitulah bila ia berlaku untuk ketiga kalinya.. lalu Kiyyyai ini berfikir mendapatkan ilham.. "kok kabeh wong kene belayu delok ke ku?" ( nape orang sini berlari bila melihat ku?).." podo-podo wae.." (sama je semua).. Kiyyai ini pun mendapat ilham lalu diberi nama puak atau orang ini ialah "wong melayu" (orang lari).. melayu dalam bahasa jawa ialah lari.. belayu = berlari.. disitulah bermulanya bangsa melayu.. asal usul orang melayu.. cerita nenek dan atuk aku la.. mana depa tau cerita ni pun aku tak tahu..

Lalu bergabunglah kedua nama ini menjadi satu heromelayu. Heromelayu=aku.. bukan aku yang suka terkinja-kinja dan berlari.. tapi aku yang hensem dan baik budi... terimakasih..

No comments:

Post a Comment