Wednesday, May 27, 2009

English class

Subjek English merupakan matapelajaran yang membosankan aku ketika di sekolah rendah. Tak tahu kenapa.. susah sangat aku nak faham english.. mungkin sebab rutin pertuturan aku dikampung adalah Bahasa Melayu Rojak manakala bahasa rasmi aku dirumah ialah Jawa. Aku tak boleh bertutur jawa tapi boleh faham apa yang nenek dan atuk cakap. English?... huh! mau nenek panggil aku kafir kalau aku speaking london dengan dia.. hehehehe

Masa tu aku darjah 5, tak lama lagi nak ambil Periksa Penilaian. Tatkala itulah semua cikgu (dulu-dulu mana ada panggil guru) mula bertungkus-lumus mengajar kami supaya besedia dengan peperiksaan. Termasuklah teacher english kami, namanya Annan Kaur... berbangsa Punjabi. Hah! faham-faham la kalo dah bangsa ni.. semua budak-budak takut.. garang bukan main, pantang salah sikit hukumnya berdiri la sampai habis masa, tak pun kena cubit semut api.

Bagi mengelakkan dihukum aku sentiasa bersedia, sebab dia suka menyoal.. sesiapa yang tak jawab kena berdiri atas kerusi dan kalau tak boleh jawab kena cubit. Kalau dia tengking je pun dah kira mulia sangat la sikap dia tu. Sebagai murid yang bijak aku aturkan strategi untuk menjawab di awal kelas bermula.. biar dia perasan yang aku dah cepat jawab. Bagus strategi aku tu...

"What is verb?" suatu hari dia menyoal sejurus masuk kedalam kelas. Kelam kabut kami dibuatnya, dan aku yang sentiasa bersedia, cuba menjawab... "kata kerja" jawab Rozita memintas usahaku itu. "What is adverb?" Dia terus menyoal.. Johari pula tangkas bangun menjawab. "Ciss! cepat betul la depa ni..." hatiku bebisik resah. "example?" soal Cikgu Annan lagi.. tanpa mengangkat tangan aku terus bangun dan menjawab.. "contoh, teacher" terpacul suara kemanjaanku...menjawab dengan yakin.! Ketika itu juga aku lihat hampir separuh biji matanya terkeluar menjegil ke arahku.. ahhh, kenapa ni.. apa salahku? jiwaku menjadi gusar.. Barulah aku perasan, dia nak 'example untuk adverb'.. bukan nak tahu maksud 'example'.... heheheh! dan seperti lazimnya aku pun merelakan diri untuk berdiri atas kerusi sehingga habis masa sambil disengehkan kawan-kawan...!!

No comments:

Post a Comment