Friday, May 15, 2009

Ular berkaki?

Ular adalah haiwan reptilia yang habitatnya sebagai pemangsa. Ular bergerak dengan menyusur.. menggerakkan otot-otot bandanya sambil mencengkam dasar melalui sisik disebelah bawah.. tapi betulkah ular ini sebenarnya ada kaki?.. pelik.. mungkin itu hanya metos.

Cerita nenek aku, ular memang ada kaki tapi kita tak nampak.. tergelak aku bila dia cerita kat aku.. betul, masa tu aku kecik.. belum sekolah.. nenek kata "kita tak boleh lihat kaki ular.. kalo ular takde kaki ular tak boleh bergerak.. kaki ular banyak.. macam lipan.. memang badan ular menyusur tapi ada kaki yang menggerakkannya".. aku dengar sambil baring.. yang aku tau nenek suka cerita bila malam sebab dia tak bagi aku tengok tv.. cerita hulk pulak malam tu!

Memang sukar untuk dipercayai, aku pun tak percaya.. TAPI aku kena percaya.. ditakdirkan tuhan yang maha esa.. beberapa hari selepas nenek cerita, ketika itu aku berjalan ke rumah kawan nak main kayu palang 3, tiba-tiba aku nampak ular di depan ku.. ya, memang aku nampak ular yang berwarna hijau seakan ular daun itu ada kaki, banyak kakinya tapi tak macam lipan.. kaki ular jarak-jarak, gerakkan kakinya macam labah-labah. terpegun dan kaku aku jadinya.. ular itu berjalan masuk kesemak sambil menjeling kearahku.. lemah lutut masa tu.

Sedihnya bila aku cerita kat nenek apa yang aku nampak, dia pulak tak percaya.. waaaaa..waaaaaaaa.!! .........hehe.


No comments:

Post a Comment